Slovenská komora exekútorov prijala vlani od občanov 786 sťažností na činnosť súdnych exekútorov. Len 18 z nich však bolo opodstatnených. Tri z nich sa skončili návrhom na disciplinárne konanie voči exekútorom, zvyšných 15 bolo riešených formou upozornenia.
„Občania sa často sťažujú na konanie súdneho exekútora, ktoré je plne v súlade so zákonom. Typickým príkladom je sťažnosť na zablokovanie účtu ešte pred doručením oznámenia o začatí exekúcie. Ide o zaisťovací úkon pre veriteľa a v prípade uhradenia pohľadávky a jej príslušenstva bude mať dlžník účet opäť odblokovaný. To sa uskutoční potom, kedy má veriteľ pripísané prostriedky na účet a umožní exekútorovi blokáciu zrušiť, “ povedala hovorkyňa Slovenskej komory exekútorov Stanislava Kolesárová.
Ďalším typickým príkladom neopodstatnenej sťažnosti je námietka voči vykonaniu exekúcie viacerými spôsobmi súčasne, napríklad zrážkou zo mzdy a predajom hnuteľných vecí. Aj tento postup je však v súlade so zákonom.
Ak sa už občan dostane do exekúcie, najdôležitejšie je snažiť sa svoj problém čím skôr vyriešiť a pohľadávku uhradiť. „Dlhodobo apelujeme na ľudí, aby si preberali písomnosti a komunikovali so súdnym exekútorom. Včasným uhradením svojho dlhu sa môžu vyhnúť ďalším nákladom. Napríklad pri zaplatení do 14 dní môžu ušetriť až polovicu odmeny súdneho exekútora,“ dodala Stanislava Kolesárová.
Sťažnosti občanov na súdnych exekútorov posudzuje podľa zákona komora. Odvolacím orgánom je ministerstvo spravodlivosti.